日本に行きましょう~!


ノルウェー語忘れちゃった?
13/10/2011, 11:16 AM
Filed under: Hverdag, Kult, Liker

Til tross for bekymringer vist i det forrige innlegget, så må jeg innrømme at ting går ganske bra i Japan selv om jeg hver dag finner noe nytt jeg savner med Norge. Det å sitte på bussen på vei til skolen om morningen når gatene er fulle av mennesker i alle aldre, og tenke på så forferdelig mange mennesker som hadde fått livene sine ødelagt om det virkelig var fullt av radioaktiv stråling svevende rundt i Tokyo, er en så fæl tanke at jeg ikke klarer å tenke den særlig lenge. Jeg tror jeg er et ganske fornektende menneske, for jeg tror blandt annet ikke at global oppvarming er menneskeskapt, til tross for at flertallet mener det er det. Etter en del tenking har jeg kommer frem til å tro at Tokyo er så godt som trygt, til tross for at jeg ikke mener regjeringen her er til å stole på.

Men det var ikke dette jeg hadde tenkt til å skrive om. Jeg hadde tenkt til å skrive om hvorfor jeg er i godt humør idag, for skoledagen idag endte morsomt. Siste time var «gaikoku-nantoka» som jeg kaller det, fordi jeg ikke klarer å huske det japanske navnet på faget. På engelsk heter det hvertfall Foreign Culture, og det er et fag jeg liker. Man sitter i et rom som kan minne om en blanding av gymsal med scene forrerst, og et auditorium bare med stoler og ikke bord. Dette er egentlig et fag for 3. klassinger, men jeg og Natto-kun, den andre utvekslingsstudenten fra Thailand, er der også. Hver time er det forskjellige personer fra forskjellige land som holder foredrag om landet sitt, enten på japansk eller engelsk, og elevene sitter bare å hører på.

Idag var det en amerikaner som holdt foredrag, men foredraget hans var litt annerledes enn hvordan alle andre har gjort det før han. Han snakket ikke om USA generelt, men om indianere fra Washington. Jeg som er glad i historie var ganske interessert i foredraget, og egentlig følger jeg alltid med når det endelig er foredrag på engelsk, men til min frustrasjon klarte jeg alikevel å sovne halvveis gjennom. Uansett, da foredraget var ferdig og alle elevene var på vei ut, ba læreren for faget meg om å skrive en rapport om foredraget og forklarte litt på engelsk hvordan jeg skulle gjøre det, noe som tiltrakk seg amerikanerns oppmerksomhet. Han begynte å snakke med oss, og da lærern sa jeg var utvekslingsstudent fra Norge, begynte han plutselig å snakke dansk. Han hadde visst studert 13 år i Danmark og snakket flytende. Det var en kjemperar opplevelse å svare han på norsk, og det tok ikke lang tid før han sa noe sånt som «Det ser ud til at du har glemt din norsk». Jeg klarte bare å nikke og le litt, for jeg slet virkelig med å få ut norske ord. Det er første gangen jeg har snakket norsk i Japan, (med et unntakk av å ha snakket med mamma på telefon) og jeg merket det virkelig at språket ikke har blitt brukt.

Da min stotrende lille samtale med amerikaneren var ferdig, rakk han frem hånden og sa «It was nice meeting you, Carina», og til og med det å håndhilse føltes så rart og fremmed. Til tross for at jeg følte meg litt utilpass med så mye vestlighet på en gang, ble jeg veldig glad, og da jeg gikk mot klasserommet sammen med Natto-kun forklarte jeg han om den norsk/dansk/engelske samtalen, og jeg ble overrasket over hvor lett det var å snakke japansk. Jeg tror jeg virkelig begynner å bli veldig japanifisert nå, tihi


Jeg har så lyst til å ha på meg høstklær, men siden det er rundt 25 grader hver dag for tiden, kan jeg ikke gjøre det, og setter heller air conditioneren på lav temperatur og sitter inne med skjerf og kåpe

2 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Hei Carina,

Jeg vet dette er litt på siden av tema i bloggposten, men jeg bare lurte på hvorfor du tror at global oppvarming ikke er menneskeskapt? (Jeg tror nemlig at den er det selv)

Hilsen Kristoffer

Kommentar av Kristoffer

Okei, jeg er ingen ekspert på temaet, og kan ikke vise til kilder eller komme med konkrete bevis eller noe, dette er bare min personlige mening.

Jorden er i forandring hele tiden, og sånn har den alltid vært. Det har vært kaldere perioder og varmere perioder, landområder har vært både under og over vann, dyrearter har dødd ut og nye arter har kommet. Alle vet dette. Jeg mener at det er menneskene selv som lager problemer av det, fordi man er så fryktelig redd for forandringer og ikke tåler tanken på at ikke alt kommer til å være likt i fremtiden sammenlignet med hvordan det har vært tidligere.

Joda, polene smelter og det er trist for mennesker som bor på landeområder som etterhvert vil gå under vann, eller mennesker som til stadighet blir utsatt for naturkatastrofer. Men, det er da ikke opp til menneskeheten å leke supermann og fikse på dette. Sånn er nå en gang naturen, og vi mennesker er alt for små til å klare og endre slik jorden jobber.

Mennesker tror de klarer alt, og at de kan overvinne alle problemer. Jeg tror at om det er noe som eventuelt vil ta knekken på menneskeheten, så er det denne tankegangen. Det at jorden og klimaet endrer seg blir etterhvert et problem for oss, det er bare snakk om tid. Med mindre vi ikke kan tilpasse oss endringene i klimaet i stedenfor å få alle til å tro at de kan endre klimaet tilbake selv, så er det vel over og ut. Ingenting varer evig, ikke engang menneskers storhetstid. (haha, dypt). Jeg mener at regjeringer og alt ikke skal hjernevaske menneskeheten til å tro at om de bare dusjer litt mindre og sykler istenfor å kjøre til jobben, så kan vi få verden tilbake til slik den var før i tiden, da alt var så fint og problemfritt.

Jeg er sterk tilhenger av det å leve mens man fortsatt har muligheten, og ikke bekymre seg for fremtiden. Man har absolutt null peilig på hva som venter imorgen og resten av tiden uansett. Denne tankegangen har gjort livet mitt en helt del enklere og mer bekymringsløst. Frykten for radioaktiv stråling her i Tokyo varte ikke lenger enn et par dager, til tross for å ha sett bilder av helt deformerte frukt og planter som er funnet her. Jeg har det supert nå, og skjer det noe i fremtiden, tar jeg konsekvensene av det når den tid kommer.

Hilsen Carina :-)

Kommentar av Carina




Legg igjen en kommentar

