日本に行きましょう~!


Radioaktivitet
11/10/2011, 3:50 PM
Filed under: Tanker

Det har gått mange måneder siden sist gang man hørte noe om nedsmeltingen av Fukushima Atomkraftværk som resultat av tsunamien i mars, og fordi man ikke hører noe om det på nyhetene, legger man det i glemmekassen og tenker ikke noe mer på det. «Det har vært helt stille på den fronten på en stund nå, så da går det vel helt sikkert bra.» Noen som kjenner seg igjen i den tankegangen?

Jeg hadde også helt glemt farene for radioaktiv stråling i Japan, og løp rundt i Tokyo og følte meg helt trygg og alt, helt til jeg nå de siste dagene har kommet over flere artikler på internett som får meg til å tvile på om det faktisk er så trygt som man skal ha det til.

Artiklene jeg har lest handler stort sett om at det er oppdaget radioaktiv stråling flere steder i Kanto-regionen, blandt annet i Yokohama og Tokyo, og om hvordan den japanske regjeringen enten benekter det hele eller kommer med svake bortforklaringer om at det ikke er store nok mengder til at det vil gjøre særlig stor skade. Artiklene viser frustrasjon over den japanske regjeringen og det offentlige i Japan som ikke tar fatt i alvoret til tross for prøver som beviser strålingen, og lar det japanske folk leve under disse eventuelle forholdene.

Nå er ikke jeg sikker på hva slags mennesker som har skrevet disse artiklene, og om det faktisk ligger nok kunnskap bak til å kunne tas seriøst, men jeg kan alikevel ikke for at jeg lurer på om det faktisk er lurt å være i Japan, og om den japanske maten jeg spiser og det japanske vannet jeg drikker hver dag er radioaktivt eller ikke. Det er når man tenker på hva slags konsekvenser det eventuelt kan få i fremtiden at det blir skremmende.

Da situasjonen i Japan var på sitt værste i mars, ble det ikke lagt skjul på fra internasjonal media at man lurte på om informasjonen den japanske regjeringen kom med egentlig stemte med realiteten, eller om de «pyntet litt på sannheten» for å ikke skape panikk blandt befolkningen. Jeg personlig vet heller ikke om det regjeringen sier faktisk er til å stole på. Kanskje ikke situasjonen i Japan har forbedret seg i det hele tatt siden mars, bare at de ikke vil innrømme at de ikke har kontroll?

Dette er noe av det som har surret litt frem og tilbake i tankene mine den siste tiden, og jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Skal jeg tro artikler fra internett, den japanske regjeringen, eller det store flertallet som mener at Japan er trygt så lenge man holder seg et visst stykke unna Fukushima? Og uansett hva man velger å tro, hva hvis luften jeg puster inn hver dag faktisk er fylt med radioaktivitet?

6 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

neesjda D: don’t worry, jeg tenkte også på litt om det etter det hadde roet seg ned, kanskje det er litt, men ikke nok til at det skader deg og det som kanskje skal skje i fremtiden. Folk tar jo røntgen, og da får man jo stråling, men veldig lite at det ikke har konsekvenser, og det samme er det sikkert av stråling i Japan. Neppe de sitter en millionby i fare, bare for å ikke innrømme at de ikke har kontroll. går nok helt fint ~ Mest sannsynelig er det ikke radioaktivitet i det heletatt. Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg over. Ikke la det påvirke hvordan du har det i Tokyo iallefall cccc:

Kommentar av Dan Michael 迈克尔

Det får vi nok vite om 10 år. Om du får et åtteermet barn eller ikke. c:

Neida, jeg bare tuller. Situasjonen er absolutt skremmende, ja. Vi får satse på at det ikke er så farlig, og at det kommer til å gå helt fint. :)

Kommentar av elisehva

Enten det, eller når kreften tar meg. flott

Kommentar av Carina

Jeg blir litt skremt av å lese det må jeg si, tenker på tilsvarende ulykke i Ukraina for en god del år siden. Det synes jo ikke på den generasjonen at de var utsatt for stråling så mye som barna deres o.s.v. Uansett er radioaktivtet svært alvorlig og burde taes på alvor av den japanske regjeringen! Men sier som Elise, vi får satse på at det går fint og at det ikke er store nok mengder :)

Kommentar av mariagii

Så skummeeeelt, men sier som de andre, tror ikke det er noe stor fare. Regjeringa kan jo ikke lyve om det hvis det er alvorlig, og skader befolkningen! Vel, de kan, men da er de ikke en særlig god regjering. Nesh, du får satse på at det går bra D:<3

Kommentar av Isah

Mange som skriver på internett er dessverre ikke så seriøse som man helst skulle ønske.

Husk også at mange bloggsider handler om å dele følelser og opplevelser, og derfor er det mange som skriver ting på nettet når de blir skremt – og da handler det gjerne om hvor skummelt ting er.

Da er det bedre å lete etter informasjon fra pålitelige kilder, som Statens Strålevern. Konklusjonen jeg trekker fra informasjonen deres er at situasjonen i stor grad er under kontroll, og så vidt vi vet er det trygt å oppholde seg i Tokyo, men les selv og gjør opp deg din egen mening: http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Center_6261&LeftMiddle_6254=6262:0:27,4829:1:0:0:::0:0&Center_6261=6312:88606::0:6281:1:::0:0

Kommentar av Kristoffer




Legg igjen en kommentar

