日本に行きましょう~!


Skoleuniform
04/10/2011, 12:05 PM
Filed under: Div, Hverdag, Tanker

Siden det nå har blitt oktober og høst i Japan, må vi gå med vinteruniformen hver dag. Jeg liker den faktisk bedre fordi den ser mer ut som en uniform, sammenlignet med da det var så varmt at folk bare hadde på skjørtet og tilfeldige skjorter.

Som jeg har nevnt tidligere, så er ikke skolen min streng i det hele tatt sammenlignet med hva som er vanlig i Japan, og derfor er det veldig fritt frem til hvordan man vil ha på uniformen. Før vi begynte med vinteruniformen, måtte man bare passe på at man hadde på skjørtet/buksen og en form for skjorte med krage, ellers kunne man bruke hva som helst.

Nå må man fortsatt ha på skjørt/bukse og skjorte, men til og fra skolen må man i tillegg ha på jakken. Ikke at det er noe problem siden det har blitt mye kjøligere ute. Det er nå rundt 20 grader hver dag, og i Japan er visst det kaldt.

Her er da uniformen min. Mørkeblå knesokker, grått skjørt, hvit skjorte, valgfri cardigan, valgfri sløyfe rundt halsen og den mørkeblå jakken.

Jeg føler hele tiden at skjørtet mitt er langt, men når jeg ser bilder som dette, innser jeg at skjørtet faktisk er ganske kort. Den er jo tross alt sydd opp 10 cm samtidig som den sitter veldig høyt i livet. Vertsmor var faktisk den som tok iniativ til å få skjørtet sydd opp, siden hun syntes det så så stygt ut når jeg rullet det opp. Men hun sa klart ifra at det kun var greit fordi skolen min ikke har noen regler for lengde på skjørtet, og at jeg ikke fikk lov til å rulle det opp i tillegg til å ha det sydd opp. Da kunne man tiltrekke seg ekle menn på toget om kvelden.

I tillegg til at jeg føler selv at skjørtet er langt, føler jeg at jakken er altfor stor, og at egentlig hele uniformen får meg til å se veldig klumpete og rar ut. Alle andre på skolen ser så bra ut, og har masse søte cardigans og vester og sløyfer og alt, mens jeg derimot føler jeg failer helt. Selvtilliten er ikke helt på topp, men alikevel kommenterer mange at jeg ser kjempebra ut i uniformen. Jeg burde ta det til meg, lol.

Ok, totalt ending av tema, men apropo kommentarer. Vertsøster Kei sa igår at jeg hadde blitt slankere siden jeg kom til Japan, noe jeg ikke forstår i det hele tatt. I den siste tiden har jeg hatt helt dårlig samvittighet ovenfor meg selv hver gang jeg spiser, fordi jeg føler jeg har lagt på meg en haug med kilo siden jeg kom. På grunn av dette har jeg begynt å spise veldig små porsoner med mat, og jobber hardt med å styre unna konbinier som er fulle av snacks og iskaffe. Jeg tar også trappene i høyblokken vi bor i istedenfor heisen, og går av bussen et godt stykke unna huset for å gå den siste delen. Det fungerer ikke bra med jogging her i Tokyo, ikke bare fordi det er så sykt storby, men også fordi det blir så fort mørkt og vertsmor ikke vil at jeg skal være alene ute om kvelden mer enn aller mest nødvendig.

8 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

DÆVEN DU KLEDDE SKOLEUNIFORM! :D aww japan og skoleuniformer c:

Kommentar av Dan Michael 迈克尔

Haha lol takk :D
Jeg syns egentlig ikke skolen min sin uniform er så fin, men siden man kan gjøre den søtere så går det bra. Det er som regel de strenge skolene som har fine uniformer, men siden de ikke får lov til å endre noe på den blir den ikke fullt så fin lenger syns nå jeg c:

Kommentar av Carina

Jeg syntes den uniformen så jævelig bra ut da. o-o jeg var litt sånn »wow hva faen» når jeg så bildet fordi det så så jævelig stivt ut å ha på seg skjørt osv xD men den ser bra ut! :D Jeg skal jo mest sannsynelig til Kina neste år, og der er skoleuniformene nesten som joggebukser og en genser. ser ut som du skal trene. så vær glad over den du har nå! den er mye bedre enn en joggedress jeg må bruke ;D Klarer du å gå i t-skjorte ute i japan nå da? siden 20 grader her er vel… sommertempratur? xD

Kommentar av Dan Michael 迈克尔

skoleuniformene i Kina er det samme for jenter og gutter. Bare forskjellige farger. Rød og blå er normalt tror jegggg. Skulle ønske uniformene var mer som de har i japan. Fordi den for gutter der, er så jævelig fet:D

Kommentar av Dan Michael 迈克尔

HVA SNAKKER DU OM, DU ER JO SUPERKYOOOOOOOT<3 søteste gaijinen i Tokyo<3

Kommentar av Isah

jeg synes du er fin i uniformen jeg! søti<3

Kommentar av iris

Kjempe fin du var i uniformen! <3

Kommentar av Maria

OMG! du ser jo kjempe søt ut i uniformen! <3

Kommentar av Louise 夏颖




Legg igjen en kommentar

