日本に行きましょう~!


お祭り∩^ω^∩
25/09/2011, 6:07 PM
Filed under: Japan, Kult, Liker

Her om dagen spurte Natsumi, en jente i klassen, om jeg ville bli med henne på festival i et område i Tokyo som heter Sakurajosui, og selvsagt ble jeg med på det. Natsumi er supersøt, og jeg har likt henne helt fra starten av. Denne festivalen var visst en årlig festival som hun og familien drar på hvert år.

Jeg skulle møte Natsumi på togstasjonen nærmest skolen vår (Komaba Todaimae), og ble kjørt av vertsmor frem til Shibuya. Komaba Todaimae er egentlig bare to stasjoner unna Shibuya, så jeg hoppet på det samme toget jeg alltid tar til skolen, og gadd ikke sette meg ned en gang fordi det kun tar et par minutter før man er fremme. Etter en liten stund innså jeg at toget hadde kjørt litt vel langt uten å stoppe. En smule forfjamset hoppet jeg så av på neste stasjon og virret litt rundt på togstasjonen uten å ha peilig på hvor jeg var. Heldigvis er ikke retningssansen min helt ubrukelig, og jeg kom meg tilbake til Shibuya for å prøve en gang til. #gaijin.

Jeg lyktes andre gang, og etter å ha møtt Natsumi, tatt et par tog til og så møtt Natsumis pappa, gikk vi gjennom massevis av trange gater og boligområder før vi endelig kom frem til området der festivalen var. Det var bare en liten festival på et tempelområde, men det var alikevel en god del boder der man kunne kjøpe mat og jall. Vi fikk et gigantisk beger med calpis (japansk drikke) som vi delte, en stor og veldig mettende okonomiyaki (mat), og sto og gumlet på en form for kjeks som like gjerne kunne vært papp. (men siden man skulle dyppe den i forskjellige kremer ble den god, hihi).

I tillegg til å spise oss overmette, prøvde vi oss på å fange fisker med sånn liten håv, sånn som er ganske typisk på japanske festivaler. For dere som ikke er kjent med dette, så er det en slags basseng/boks/kasse (…da jeg kun har snakket norsk en gang siden jeg kom hit, merker jeg at norsken min ikke er helt på topp) med masse små oransje og svarte fisker som man skal prøve å få opp i en skål med vann ved å bruke en liten håv laget av papir, som går i stykker etter en stund i vannet. Fanger man et visst antall fisk kan man få med noen hjem. Natsumi klarte ikke å fange noen, men jeg klarte fire, og var godt fornøyd med innsatsen. De andre syntes visst også det var veldig utrolig at jeg klarte fire stykker.

Etter dette gikk vi for å møte bestemoren til Natsumi, og til tross for dårlig hørsel, var hun en veldig sprek gammel dame som kjedet seg hvis vi sto stille, og begynte å tøye ut i veikanten. haha. Jeg likte henne. Hun minnet meg litt om min egen mormor, og jeg måtte fortelle om mormor som er over alle hauger og kjører bil fra Norge til Spania sammen med kjærsten sin. De ble veldig imponert.

Jeg sporer av litt, beklager. Hovedattraksjonen med festivalen var en haug med folk som bar et slags tempel, og jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, annet enn at det var helt utrolig latterlig å se på. Jeg tok noen bilder og filmet litt, og jeg tror de kan snakke for seg selv. Men jeg kan jo nevne at jeg har sett utallige mannerumper idag da. (type den på det siste bildet).  jeg vet, digg.

Sånn ellers ble Tokyo plutselig veldig kjølig etter tyfonen. Jeg kan endelig ha på meg skjerf og cardigan, og komme hjem på slutten av dagen med fortsatt rett hår og uten at sminken har blitt en ren katastrofe i ansiktet mitt. Jeg er veldig glad, fordi jeg begynte å bli godt forsynt med 30+ hver dag.

Og mamma, du er en livredder. Jeg fikk pakken din idag, og gjett om jeg ble glad. Til morningen idag innså jeg at jeg nesten ikke hadde mer norsk deodorant igjen, og ble ganske desperat. Eos’en er nesten brukt opp også, så tusen takk!!

Siden jeg allerede skriver alt for lange og detaljerte innlegg fra før av, og sporer av hele tiden, så kan jeg slenge på at jeg så noen syke ganguro på Shibuya her om dagen. yeh. Beklager, det er sikkert ingen som gidder å lese hele innlegget en gang. Nå legger jeg meg, skole imorgen. Nattaaa

3 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

jeg vil se ganguros.
«Hun minnet meg litt om min egen mormor, og jeg måtte fortelle om mormor som er over alle hauger og kjører bil fra Norge til Spania sammen med kjærsten sin. De ble veldig imponert.»
lo masse. ser det for meg, hahaha.
kjempekult! festivaler er så braaa.

Kommentar av birgitte

æsj jeg hater ganguro’er fordi de ser så… bleh ut. lol, anyways, er det ikke ordentlig deorant i japan da? xD

Kommentar av Dan Michael 迈克尔

HAHAHAH FILMEN, serrrrr japanere og humoren deres er så fakka<3 Fikk du ta med fiskene du fanga hjem og sånt? Du må ta bilder av sånne crazy ganguro folk daaaa, det er gøyyyyy. Du må ta deg en runde på Shibuya og ta bilde av random "alternative" japanere, så kan du leke fasinert gaijin hahha neida<3104
..og betyr det at du ikke trenger deo alikevel?

Kommentar av Isah




Legg igjen en kommentar

