日本に行きましょう~!


買い物@Harajuku
20/09/2011, 8:40 AM
Filed under: Japan, Kult

Natt til igår var jeg, til tross for hvor sliten jeg var, av en eller annen grunn ikke trøtt, og ble sittende på dataen litt for langt ut på natten. Det førte selvfølgelig til at jeg var helt forferdelig trøtt på skolen, og sovnet sittende flere ganger. Denne skoledagen var veldig kort, fordi det bare var en avsluttning og opprydding etter festivalen. Vi måtte bære alle stolene og pultene opp til 5. etasje der klasserommet vårt er, for så å sitte og vente uten å gjøre noen ting noen timer frem til vi skulle ned i gymsalen der det skulle være underholdning fra 3. klassingene.

Underholdningen besto for det meste i folk som danset eller sang/spilte instrumenter pluss utdeling av forskjellige priser til klasser som hadde vært de flinkeste under festivalen. Da en stor gruppe elever danset, begynte hele gulvet å bevege seg frem og tilbake, og jeg satt der og var helt «wut, jordskjelv igjen?». Jentene jeg satt sammen med sa at det var sånn beskyttelse mot jordskjelv, sånn at hvis et jordskjelv kommer, så beveger hele bygningen seg sammen med jordskjelvet så det ikke blir ødelagt osv. Beklager at jeg er dårlig til å forklare, men det er kanskje flere av dere som allerede visste at bygningene i Japan er bygd sånn.

Etter skolen hadde klassen planlagt å dra ut sammen for å spise sukiyaki, men da flere og flere ikke kunne, ble det ikke noe av, og jeg og tre andre jenter i klassen bestemte oss for å dra til Shibuya for å spise der isteden. Jeg hadde egentlig mest lyst til å løpe innom en konbini for å kjøre på med onigiri og iskaffe, for så og dra rett hjem og sove, men jeg ble med de andre likevel, noe jeg var glad for i ettertid.

I Japan har de haugevis av såkalte famiresu, forkortelse for family restaurant, som har latterlig billig mat som faktisk smaker godt. Skoleelever her får ikke lov til å jobbe, og stipend hver måned lik som vi får er det hvertfall ikke snakk om. Derfor har har de ikke så mye å rutte med, og drar ofte på famiresu fordi det er så billig.

Vi dro på en sånn en idag, etterfulgt av purikura. Deretter hadde jeg lyst til å kjøpe søte jallating, og da fant vi ut at Harajuku var det perfekte stedet. Jeg innså at Harajuku bare er èn stasjon bortenfor Shibuya, noe som betyr at jeg kan ta det samme toget som jeg tar til skolen hvis jeg vil dra dit. Tokyos togsystem som jeg syntes var verdens mest high tech viser seg å ikke være fullt så ille, 10hi.

Btw, på veien til Harajuku så jeg en fyr jeg var sikker på var en jeg pleier å gi og få peta fra på ameba, (han her), og jeg ble litt oppspilt og fikk egentlig et stort behov for å fortelle de andre jentene om han, men ombestemte meg da jeg var sikker på at de ikke var interesserte, lol. Sånn ellers gikk vi rundt i butikker på Harajuku og kjøpte jall og klær, og klærne her er så utrolig søte. Jeg er også veldig glad for at det er Forever 21 her, noe vi ikke har i Norge, fordi så og si alt de selger er så fint.

På Harajuku hendte det flere ganger at jeg gikk forbi tenåringsjenter som bare «Åh, se så pen hun er! Oj, hun er skoleelev» (hadde på uniformen) og jeg ble kawaii’et en del ganger. Også flere av de afroamerikanerne som er der begynte og snakke til meg, lol. Men det har heldigvis gitt seg med det på skolen. Der hender det bare at folk enten kommer bort og sier hva de heter, for så og slå av en prat, eller at de vinker.

Da jeg endelig kom hjem for kvelden var jeg så trøtt at etter middag, gikk jeg inn på rommet mitt for å gjøre meg klar til å legge meg. Rommet og sengen ser helt bombet ut, så jeg hadde tenkt til å rydde før jeg la meg, men etter å ha tekstet litt med folk, sovnet jeg i 9-tiden med klær og alt, krøllet sammen i hjørnet av sengen. Våknet opp idag i 2-tiden med i-poden i øret, blandt en haug av klær,  gårsdagens obento og et håndkle som pute, en god del andre ting rundt meg, og følte meg helt død. Nå skal jeg spise cup ramen med vertsbror og vertsfetter, så snakkes senere (^_^)

9 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

aww ^^ så kult. Hva er navnet ditt på japansk egentlig? tror jeg har spurt om det før, mye tidligere på bloggen.

加油 ~ jiayou, stå på!!! ^^

Kommentar av Dan Michael 迈克尔

Navnet mitt er fortsatt Carina på japansk tihi. Folk skriver det både i hiragana og katakana og norske bokstaver alt ettersom hva de får lyst til C: かりな / カリナ / Carina

Kommentar av Carina

awww, nice, du er vel midt på ettermidagen nå, du? hva er planen for dagen? :D

Kommentar av Dan Michael 迈克尔

Jupp, klokken er 5 her! Jeg har ingen planer, siden jeg er helt død etter festivalen. Denne uken har jeg også fri fra skolen, så har planer om å utnytte det, tihi. Men tror vertsfamilien skulle ta meg med et sted for å få skjørtet til uniformen min sydd opp så det ikke blir så langt, lol.

Kommentar av Carina

aww c: yay, koooos, jeg har en kjedelig mattetime, så lunsj. skal du til tokyo tower? den svære tingen som er i byen? aner ikke helt hva den heter… :cccccc

Kommentar av Dan Michael 迈克尔

Den heter Tokyo Tower x) Jeg har bare sett den fra bilen flere ganger mens vi har kjørt rundt i Tokyo, og en gang kjørte vi opp en vei der man kunne se den sånn nærme rett foran oss. Håper på å få dratt til den om ikke så altfor lenge, og helst på kveldstid, da er den spesielt fin :)

Kommentar av Carina

dette innlegget har jeg ventet på!!!

Kommentar av birgitte

AAAW så gøy at folk kawaii’er deg<3<3<3 og serr, hvor får japanske studenter penger fra da siden de ikke kan jobbe eller noe? D:

Kommentar av Isah

RE: Oi, må være kjekt å ikke bli sett på som uhøflig hvis man er trøtt 8D og woah, jeg føler meg superheldig som kan ha jobb OG stipend mens jeg studerer, det er jo teit at de ikke kan jobbe da D: men har vel sikkert noe med studeringstid å gjøre.

Kommentar av Isah




Legg igjen en kommentar

