日本に行きましょう~!


文化祭/Skolefestival
18/09/2011, 7:13 PM
Filed under: Liker

Da er skolefestivalen til skolen min vel overstått, og jeg må faktisk innrømme at det er fint å være ferdig med den. Det har vært utrolig gøy å få være med på en skolefestival lik som de man ser i dramaene, men forberedelsene i forveien har tært på. Klassen min har jobbet utrolig hardt i gud vet hvor lang tid i forveien for å få til en bra obake yashiki (spøkelseshus), og de siste dagene før festivalen har vi møtt opp på skolen grytidlig, for så og jobbe med forberedelsene hele dagen til lenger ut på kvelden. Det har vært slitsomt, og jeg har følt på at jeg noen ganger var mer i veien fordi jeg ikke forsto alle beskjedene som ble gitt, og måtte spørre folk hele tiden om det var noe jeg kunne gjøre. Jeg har vært så sliten at jeg har sovnet på gulvet med det samme jeg har kommet hjem, og jeg har til og med prestert å duppe av et øyeblikk på skoledoen, av alle ting.

De siste dagene har vært ganske tøffe, samtidig som det har vært utrolig koselig. Alle i klassen er så hyggelige, og vi har alle hjulpet hverandre for å få et supert bidrag til skolefestivalen. Det gikk tydeligvis rykter rundt i de andre klassene at F-klassen stod skikkelig hardt på. Samtidig som spøkelseshuset ble bygd, har folk sunget, danset, spilt gitar, satt på musikk osv, og det var så god stemning med Mr. Children i bakgrunnen.

F-klassens obake  yashiki kalt Non Title ble faktisk en suksess. Det kom masse folk, og man hørte skrik nesten hele tiden fra folk som faktisk ble skremt. Jeg var spøkelse flere ganger i løpet av de to dagene festivalen varte, og det var ganske morsomt å se hvordan folk reagerte. Det var til og med et par jenter som var så redde at de nærmest var på gråten. Vi var godt fornøyde, og det var tydlig at det harde arbeidet på forhånd ikke hadde vært forgjeves.

Det ble faktisk ikke så mye tid til å gå rundt og kikke på hva alle de andre klassene hadde funnet på å lage, og jeg tror jeg kanskje hadde litt for høye forventninger til skolefestivalen i seg selv. Det var fint og gøy, og det kom masse folk som ikke var fra skolen, men det var ikke så veldig mye stemning syntes jeg.  Det var heller ikke dekorert så altfor mye, med unntak av alle plakatene som dekket alle veggene på skolen med reklame for de forskjellige klassenes rom. Den første dagen gikk jeg blandt annet innom klasserommet som hadde Ole Brumm som tema, og der hadde de laget en skog i det første klasserommet, og kafè i det andre.

Den andre dagen kom vertssøsknene mine Aya, Kei, Shu, Tetsu og vertsfetter(?) Tatsuya, noe jeg ble veldig glad over. I gymsalen var det en haug med skuespill og andre forestillinger, blandt annet av en dansegruppe på fem gutter fra første klasse som var helt sykt flinke. Gymsalen var foresten noe av det varmeste jeg har vært borti, og jeg sovnet under alle forestilligene jeg var med på bortsett fra dansegruppen.

Festivalen gikk mot slutten, og vi tuslet bort til den glodvarme gymsalen for å se på en eller annen dans. Det viste seg å være en haug gutter fra skolen med fine kropper som danset Soran Bushi, en dans vi danset litt på velkomstleiren helt i starten av oppholdet. De danset, og alle jentene var i ekstase. (På videoen under hører du jentene ved siden av meg ganske godt rope navnene til guttene og hvor kjekke de var osv , lol). De danset ferdig, gikk ut av gymsalen, og alle ropte «encore! encore!» en god stund. Etterhvert kom to av guttene inn igjen i bar overkropp, og resten ser du på videoen.

Det er desverre ikke så lett å se noe klart på videoen, da det var veldig dempet lys under hele forestillinging, og fordi jeg sto helt bakerst. Uansett så ble jeg ganske fangirlish selv, og ble enda mer klar over hvor fancy denne dansen egentlig er.

Helt til slutt rev vi hele spøkelseshuset, for så å ha en liten samling. Plutselig kunne vi se fyrverkeri fra klasserommet, og vi skrudde av lyset og sto og så på det sammen. Det var så fin avsluttning på festivalen. Jeg kommer nok aldri til å få være med på dette igjen, så jeg er utrolig glad for at det hele ble så bra.

3 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Hei, jeg har fulgt bloggen din siden du begynte den, og vil bare si at du er kjempe flink til å holde den så oppdatert! Og jeg elsker alle bildene :D
Jeg skal dra til Japan, med AFS, i mars, og jeg begynner allerede å kjenne nervene! Men jeg lurte på.. Hvor mye japansk kunne du da du kom til Japan? Er bare redd for at jeg kan alt for lite til å bli forstått xD

Kommentar av Oda

Tusen takk :D
Altså, jeg følte meg faktisk ganske godt forberedt før jeg reiste med tanke på språket, og kunne skrive og lese en god del japansk. Men problemet kom da jeg endelig satt i Japan og ikke var vant til å verken høre eller snakke japansk selv. Jeg har vært her en måned allerede, men sliter fortsatt med å gjøre meg forstått og å forstå andre, så ja. Det blir nok ganske vanskelig ved mindre man kan ganske mye fra før, men du kommer jo mest sansynlig til å få være der et helt år og ha god tid til å bli flink. Jeg er en smule stresset med bare 5 måneder igjen D:

Kommentar av Carina

Jeg liker hvordan de dekorerer med sånne reklamer på trappene og på bygningen og sånt, må være gøy å lage, og du skulle tatt bilde av deg selv som spøkelse hahahaha<3 Men ble ikke folk litt sånn "woah, uhøflig altså" når du sovna under alle forestillingene? D:

Kommentar av Isah




Legg igjen en kommentar

