日本に行きましょう~!


Judo
09/09/2011, 4:59 PM
Filed under: Hverdag, Kult

Jeg hadde min første time med judo idag. Av alle ting, så må jeg ha judo, haha. Det viste seg at alle bruker gymtøyet sitt (alle har likt gymtøy, det fungerer egentlig på samme måte som uniformen) under den hvite judodrakten(?), men i og med at jeg ikke har fått gymtøyet mitt enda, visste jeg ikke helt hva jeg skulle gjøre. Heldigvis er folk i klassen veldig hjelpsomme, og en av jentene lot meg låne klærne hun danser i etter skolen. Jeg forsto etterhvert hvorfor det var viktig å ha på klær under judodrakten, fordi etter å nærmest bli hivd i bakken noen ganger, satt drakten ganske løst.

Uansett, judo. Jeg hadde ikke peiling på hva jeg kunne forvente, og var mildt sagt ganske spent. Heldigvis hadde ikke den andre nye jenta i klassen hatt judo før  heller, så vi var hvertfall to om å ikke kunne noen ting. Det hele startet med sit ups, push ups og noe annet rart noe som oppvarming, for så å sette oss på sånn asiatisk vis på beina, i retning mot lærern. Vi skulle først lukke øynene og sitte helt stille en liten stund, for så å bøye oss helt ned mot gulvet med hodet og bukke mot lærern.

Da øvelsene startet skulle man først – av alle ting – stupe kråke frem og tilbake på det mattebelagte gulvet i judohallen. Stupe kråke var jeg ganske god på da jeg var liten, men teknikken har blitt en smule rusten i løpet av årene, og jeg var passe svimmel da jeg kom over på den andre siden av hallen. Å stupe kråke var bare starten, og vi måtte gjøre fler og fler øvelser som ikke akkurat kom veldig naturlig for den uatletiske meg. Selve judoen handlet om å få den du kjemper mot i bakken ved å bruke teknikker med beina, og før man kunne lære disse teknikkene, måtte vi lære hvordan man skulle falle i bakken. Det var veldig viktig å slå håndflatene hardt i bakken når man landet. Det samme gjaldt føttene etterhvert som teknikkene ble mer avansert.

Det hele så egentlig ganske tåpelig ut, og jeg vet ikke helt om jeg verken likte det eller mislikte det. Det var faktisk helt ok, og det hadde jo vært litt artig å komme hjem til Norge igjen og kunne judo. Jeg er bare glad det var en annen som også ikke kunne noe, så vi øvde automatisk sammen. I tillegg er hun halvt australsk, og snakker både japansk og engelsk og kunne oversette for meg.

Jeg skal prøve å få tatt noen bilder fra judoen en gang, beklager at jeg ikke fikk gjort det denne gang.

2 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Hahahha så awesome, bra du overlevde da 8D Det har liksom ikke synket inn for meg at du er helt over i Japan nå, det er så merkelig liksom, men det virker som du har det bra der da<3 Jeg skal begynne å kjøpe ting til pakka di snart også, så yeee, deodeo~

Kommentar av Isah

judo er nok tingen for deg ja………. hehe

Kommentar av wilhelm




Legg igjen en kommentar

