日本に行きましょう~!


今日面白かった
07/09/2011, 1:09 PM
Filed under: Hverdag, Japan, Kult

Jeg har nå hatt 4 skoledager, og jeg begynner å like det ganske godt. Det å være ny på en skole og ikke kjenne noen, mens alle andre allerede har sin vennegjeng er litt vanskelig, spesielt når språket er et hinder for å kommunisere. Heldigvis er klassen min full av snille folk, og folk fra andre klasser virker også så søte. Jeg kan gå rundt i gangene og plutselig er det noen villt fremmede som vinker eller smiler til meg, og det er så koselig. Samtidig så er det ikke så intenst som andre utvekslingsstudenter har opplevd det, i og med at det allerede er en god del andre utlendinger på skolen min.

Jeg har self study på biblioteket hver dag, og i dag hadde jeg det i første time. Timene starter halv 9, men biblioteket åpner ikke før klokken 9, så jeg kunne sove litt lenger idag. Skoleveien min her i Japan er en smule annerledes enn den 30 minutters gåturen jeg har i Norge, og den i Japan er skumlere og mer avansert. Først er det buss, så må jeg ta tre forskjellige tog før jeg kommer frem til stasjonen nærmest skolen. Denne typen tog (de har visst ganske mange forskjellige typer) er lik som t-banen i Norge, og det er en maurtue av folk der om morningen. Spesielt togene som går til Shibuya, der må man som regel presse seg inn. Hittil har det ikke vært så ille, men idag var det sånn at jeg tvilte på at døren ville lukke seg ved siden av meg, siden jeg gikk på måtte presse meg på sist. Det er sikkert flere som har sett videoer på youtube om hvordan vaktene står og dytter inn folk for at dørene skal kunne lukkes, og heldigvis har det ikke vært såpass ille de gangene jeg har tatt toget. Det er ganske interessant å ta tog i Japan.


Jeg bytter tog på Shibuya, og går forbi dette berømte veikrysset hver dag.

Det er en annen utvekslingsstudent på skolen i tillegg til meg, og det er Natto-kun fra Thailand. Han har vært her siden mai, men japansken vår er alikevel nesten på samme nivå, så vi får undervisning sammen i basic Japanese, og forbereder oss på å ta JLPT-prøven i desember. Vi har to forskjellige japansk-lærere, og de er begge to veldig livlige og hjelpsomme. Det er veldig fint å endelig få undervisning i japansk. All undervisningen foregår på japansk også, og det er gøy når man forstår nesten alt.

Vi hadde en lang home room-time idag, og den gikk til å forberede til skolefestivalen som jeg nevnte tidligere på bloggen. Timene i Japan er superkorte, og det er ikke mye man rekker, så denne timen gikk hovedsakelig til å lime avispapir på en papplate, som igjen skal males svart og mest sansynlig bli en del av veggen i spøkelseshuset som skal lages i klasserommet. Det ble tid til å snakke mer med folk i klassen, og en jente som sitter ved siden av meg gikk rundt med meg hele tiden og sa til alle at vi var «besto kappuru». (best couple). Det er hun i rosa på bildene under, og hun virker kjempesnill.

Til slutt hadde jeg dobbelttime med fotografi, noe jeg ikke hadde høye forhåpninger til. Igår hadde jeg nemlig dobbelttime med et kunst og håndverk-aktig fag med 3. klassinger, og det var noe av det kjedeligste og mest idiotiske jeg har vært borti hittil i Japan. Jeg hatet kunst og håndvekt i Norge også, og jeg føler at jeg kaster bort deler av livet mitt når jeg må gjøre det. Kunst og håndverk-lærere pleier jeg heller ikke være meget begeistret for, og de i Japan er ikke et unntak. Uansett, fotografi var litt annerledes. Læreren viste seg å være min home room teacher, og han er så snål og koselig. Klassen var 2. klassinger, altså folk på min egen alder, men jeg hadde faktisk følelsen av å være yngre enn dem. Det viste seg å være en i klassen som lærer seg norsk på egenhånd, og han var faktisk ganske flink. Han sa han bare kunne litt, men han klarte å formulere noen setninger som ikke bare var vanlige fraser. Jeg ble imponert.

Uansett, vi gikk ut for å fotografere. Etter å ha gått gjennom noe som lignet et snobbestrøk til å være Japan, med mellomstore hus i vestlig stil og parkeringsplass til bil ved siden av hvert hus, kom vi inn i en skog som så ganske menneskebygd ut.  Vi kom så til et større tradisjonelt japansk hus der vi tydligvis skulle ta bilder. Det var tatami-matter på gulvet i hele huset, sånne fancy vegger/vinduer av papir med karmer som danner et rutemønster, hvis det ga mening, og en åpen terasse med en typisk japansk hage. Etter dette gikk vi videre til et stort herskapshus i europeisk stil, og jeg ble ganske overassket over å finne det, av alle ting. Lærern fortalte at det var en rik europeer som kom til Tokyo og bygde dette herskapshuset. Jeg fikk ikke med meg når det ble bygd, men jeg tipper det var sent på 1800-tallet/tidlig 1900-tallet. Vi måtte ta av oss skoene og fikk slipperser som vi tasset rundt i, mens vi så på alle de forskjellige rommene. Det var så utrolig fint der at jeg nesten fikk lyst til å gråte en skvett, lol. Uheldigvis har jeg ikke bilder fra det, siden jeg la igjen sekken min med mobilen og alt i klasserommet. Jeg er veldig godtroende i Japan når det kommer til eiendeler, ettersom alle sier Japan er et såpass trygt land og at folk ikke gidder å stjele her. Lommeboken og alt lå på samme plassen da jeg kom tilbake.

Som jeg nevnte over så er skoleveien min litt komplisert, ettersom undergrunnssystemene i Japan er en smule mer high teck enn den i Norge, så jeg har til nå alltid tatt følge med noen til skolen, og vertsmor har hentet meg når skolen er slutt. I dag fulgte verstsøster Kei meg frem til Shibuya, og jeg dro resten av veien alene. Etter skolen tok jeg toget alene frem til Shibuya igjen der vertsmor ventet. Det høres ikke ut som store greiene, men jeg har faktisk nesten ikke gjort noe alene her i Japan enda, så jeg var godt fornøyd. I morgen skal jeg tydligvis gjøre alt alene, så jeg håper virkelig jeg husker riktige innganger, retninger, trapper og ikke minst tog. Vertsmor sa at om jeg setter meg på feil tog, så kan jeg ende opp helt i Yokohama, blandt annet. Hvis jeg gjør det blir hun visst morsk 


Jeg bor like ved Shinagawa Seaside (品川シーサイド), og kan ta enten buss eller tog til Shinagawa(品川), men buss var visst lettest. Så er det opp til Shibuya(渋谷), for så å ta toget til Komabatodaimae(駒場東大前), stasjonen like ved skolen min. Legg merke til navnet. Den ligger faktisk foran Todai, også kjent som Tokyo University.

4 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

høres utrolig spennende ut å kunne studere i japan! :D

Kommentar av Andrea Nornes

Ååå sååå kult! Elsker alle dine detaljerte innlegg. Hvordan gikk det med judoen?

Kommentar av elisehva

Woah, heldignøff som får se Shibuya hver dag~ og stakkars deg med skummel og komplisert skolevei D: がんばって!

Kommentar av Isah

Wow, jeg fikk utrolig mange flashbacks fra mangaen/animeen Love Hina da du sa Todai, det er nemlig der hovedpersonene studerer!

Utrolig gøy å lese om «eventyret» ditt, du er sinnsykt heldig!

Kommentar av Karoline




Legg igjen en kommentar

