日本に行きましょう~!


Første skoledag
01/09/2011, 4:57 PM
Filed under: Hverdag, Kult

Idag var første skoledag, og det var ganske spesielt. Det sto på timeplanen at det startet klokken 10, så jeg møtte opp på skolen klokken 10. Det viste seg å være alt for tidlig for meg, så jeg ble sittende på biblioteket i noen timer og øvde på kanji. Jeg trodde skolens åpningsseremoni skulle starte med en gang, så jeg skjønte ikke hvorfor jeg ble plassert på biblioteket helt alene. Skulle jeg ikke fremføre den lille talen min likevel? Noe sånt surret rundt i hodet mitt, samtidig som jeg følte meg dårlig av nervøsitet. Det var en ganske stuslig start, og jeg følte meg enda mer utilpass fordi jeg ikke hadde fått uniformen enda, men hadde på et tilfeldig skjørt  (egentlig shorts som skulle forestille et skjørt) som var det nærmeste vi fant som lignet skjørtet til uniformen min.

Etter noen timer kom heldigvis den lærern som hadde ansvar for utvekslingsstudenter osv, og det var tid for å gå til gymsalen der åpningseremonien var. Rektor holdt en tale idet jeg kom inn, og der nevnte han blant annet at det var en utvekslingsstudent fra Norge som skulle introdusere seg. Alle glante på meg, da jeg måtte gå opp langs sidelinjen i gymsalen for så å stå ganske langt fremme for å vente på å holde talen. Var passe nervøs, og jeg var sikker på at jeg kom til å snuble skikkelig på vei opp på scenen eller noe sånt. Heldigvis kom jeg meg levende opp på scenen, og plundret litt med mikrofonen før jeg satte i gang. Noen ropte «kawaii» mens jeg snakket, og det hele var ganske kleint. Etter talen ble jeg vist bort til der klassen min satt, og noen jenter begynte å vinke til meg. Hun ene kunne engelsk flytende, og jeg gikk sammen med dem opp til klasserommet etter seremonien. En haug med folk vinket til meg eller kom bort og sa hva de het, og det hele var ganske kaotisk, men litt koselig også da.

I klasserommet hadde noen dekorert tavlen og skrevet velkommen til alle «returnees», og velkommen til meg og de to andre nye i klassen. Flere folk som hadde vært på ferie i sommer hadde tatt med godteri fra stedet de dro til og ga til alle i klassen, noe jeg ble overassket over ettersom det aldri ville skjedd i Norge. Så har det seg sånn at japanske skoler har skolefestivaler, og klassen min skal lage et haunted house i klasserommet. Til anledningen hadde de fikset t-skjorter til alle i klassen, med navnene bakpå. Ble litt smårørt over at de hadde tatt med mitt navn også!

1F er den nye klassen min. Ja, jeg havnet av en eller annen grunn i første klasse. Men alle virker supersnille uansett, så det spiller ingen rolle om de er yngre enn meg.

Klassen virker fin, og veldig livlig! Det er faktisk ganske mange som snakker engelsk der (uvanlig for å være Japan), men det virket ikke som å snakke japansk der blir noe veldig stort problem heller. Det med at mange snakker engelsk er ikke det eneste som skiller seg fra den stereotypiske japanske skolen. Her er det elever med hår i alle forskjellige farger, til og med folk med rødt og blondt (japanere altså), og det er ingen regler når det kommer til sminke, hårfrisyre eller smykker. Uniformen er det visst heller ikke så nøye med, da man kan velge hvilken som helst farge på skjorten (folk hadde oransj, knæsj rosa, stripete og mye mer) og man kan bruke hvilke som helst sko man vil og hvilken som helst sekk eller bag. Man får også lov til å forlate skolens område i skoletiden (men ikke i timen) hvis man vil det, noe som jeg har skjønt er ganske ulovlig i de fleste japanske skoler. Hun damen som hjalp meg i starten sa jeg bare kunne ta meg lunsj på McDonalds som ligger rett rundt hjørnet for skolen hvis jeg hadde lyst til det. (noe jeg tror jeg skal holde meg unna, men). Vet ganske mange andre utvekslingsstudenter har kommet til ordentlig strenge skoler, så jeg er en smule fornøyd. Lærerne her flirer av at andre folk mener skolen er useriøs. Til tross for dette er det en veldig populær skole som har høy standar når det kommer til opptaksprøver og lignende.

Så ja, dette er vel stort sett inntrykket jeg sitter igjen med etter min første dag på japansk skole. Jeg gleder meg litt til imorgen, men jeg er egentlig også ganske redd ettersom jeg ikke er kjent med skolen enda og ikke vet helt hvor jeg skal gjøre av meg. Innså nettopp at første time imorgen er judo (…) Jeg føler meg en smule fortapt, men jeg overlever nok. Med mindre tyfonen som herjer Japan om dagen blåser meg bort da. Nå hopper jeg i dusjen og legger meg, natta!

3 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Oi! Det var spesielt! Jeg har heller aldri hørt om en skole der du har så frie tøyler i Japan. Er det en spesiell grunn til det eller?

Kommentar av wictorianart

Ikkesant, jeg ble ganske overassket selv. Jeg tror det kanskje har noe med at denne skolen er opptatt av internasjonal forståelse, hvis jeg kan si det sånn på norsk. Det er ikke en internasjonal skole, men det er en skole for både japanere og for utenlandske som bor i Japan av forskjellige grunner. De er muligens inspirert av vestlige skoler.

Kommentar av Carina

Aaaw jeg synes det var utrolig søtt at de tok med deg på t-skjorta også haha<3

Kommentar av Isah




Legg igjen en kommentar

