日本に行きましょう~!


106
06/05/2011, 12:46 AM
Filed under: Forberedelse, Tanker

Tiden går sakte syns jeg. Men når jeg tenker over det, så gjør den egentlig ikke det. Jeg liker ikke å hele tiden vente, men så gjør man jo fine ting i mellomtiden da. April bare føyk unna, det var nesten litt rart. Men hver dag som går uten at det skjer noe dumt, er èn dag nærmere å reise, med større sansynlighet. Jeg for min del er nesten helt overbevist om at det blir avreise. Det er jo offisieltgjort av  AFS at vi reiser den 19. august, og AFS Japan har vært ivrige. Men så er det jo forholdene det kommer an på. Jeg har da på et vis fått det for meg at om en ny naturkatastrofe skjer, så går den ikke utover Japan, men andre land som ligger på de samme platene. Noe sånt. Atomproblemene hører man ikke noe mer om, og japsene ser ut til å leve som normalt igjen. Det er vel ikke så mye annet man kan gjøre.

Det jeg ønsker mest hadde vært å få reise i juni, etter at skolen er ferdig. Og å få tilbake deler av pengene som ble innbetalt til AFS. Det irriterer meg fortsatt, 76 000 kroner for kun 6 måneder. Alt fra min egen lomme. Nei vent, heldigvis fikk jeg litt økonomisk hjelp fra Sasakawafondet, og litt av pappa også. Det som er rart er at AFS i andre land, blant annet i USA, har returnert deler av pengene, men ikke AFS Norge. Hadde det vært et semester fra starten av, så hadde prisen selvsagt vært lavere. Jeg med mine fremtidsplaner om å flytte på hybel og gjøre ferdig vidregående, studere språk og historie på universiteter i Japan og kanskje Storbritannia, reise masse og få kunnskaper, bekymrer meg på hvordan det skal gå når jeg allerede som førsteklassing skal nedbetale en stor sum for utvekslingshalvåret. For ikke å snakke om at et halvt år blir bortkastet etter at jeg kommer hjem fra Japan. Hm. Dette ble litt avsporing. Jeg sitter egentlig bare og skriver det som popper opp i hodet mitt. Jeg beklager.

Over til en annen sak. Vertsmor spurte om vi ikke skulle snakke sammen på Skype. OJ. haha. hjelp. Det å bare svare på mailene hennes er en liten utfordring i seg selv (selv om det går bedre for hver gang). Jeg er avhengig av ordlisten. Dette gjør det meget vanskelig å skjønne hva folk sier når de snakker, og det å snakke japansk selv er jeg ikke vant til overhodet. Jeg er så redd for å sitte der og ikke skjønne hva hun sier. Men herregud, før eller siden må jeg hoppe ut i det, skal jo tross at bo hos dem.

Vad tycker ni?

Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

