日本に行きましょう~!


Jordskjelv og tsunami
11/03/2011, 5:51 PM
Filed under: Japan

Denne dagen startet faktisk virkelig bra. Det var min siste dag på skolen, min siste dag i den supre klassen 1STC. Det viste seg at lærern min hadde kjøpt bløtkake formet som det japanske flagget, og det sto skrevet «Lykke til, Carina» på den. Celina og Synne, to jenter i klassen, hadde også bakt hver sin brownies. Ååå, hvor snilt!! I tillegg hadde folk laget plakat med bilder av klassen og skrevet koselige ting på den. Jeg ble rørt. Vi spiste kake og lekte leker og litt forskjellig andre ting, og jeg var glad. Hadde ikke forventet at det skulle bli gjort så mye ut av min siste skoledag i det hele tatt. Dette er virkelig den aller beste klassen.

Men det fine humøret skulle ikke vare lenger enn til andre økt, da det begynte å strømme inn meldinger på mobilen. Et jordskjelv så kraftig som 8.9 på Richter skala hadde skjedd i Japan, og som følge av dette var en tsunami på 10 meter på full vei innover landet. Jeg ble så bekymret. Jeg visste ikke hvor i Japan, og hadde ingen muligheter til å sjekke det ut da jeg var på skolen. Hvordan har vertsfamilien det? Er skadene så store at det vil bli problemer med utvekslingen? Kom avreisen til å bli utsatt eller i verste fall avlyst? Slike spørsmål fløy rundt i hodet mitt, og jeg følte meg hjelpesløs.

Jeg kjappet meg hjem fra skolen så fort jeg kunne, og det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å sende en bekymret mail til vertsfamilien. Jeg har enda ikke fått svar, men regner med at det har gått bra med dem. Etter lenge å ha sittet foran NRK’s ekstranyhetssendinger, der jeg så hvordan vannet slynget seg over Sendai og tok med seg alt det kom over, hvordan ting hadde rast eller blitt ødelagt som resultat av jordskjelvet, hvordan menneskene fikk panikk, og snakket om at antall døde bare stiger, ble jeg bare mer og mer bekymret, og selv nå vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Det er rett og slett forferdelig. Alt virket så perfekt, helt til dette skjedde, bare 10 dager før avreise. Å se positivt i en slik situasjon er virkelig vanskelig, men tankene går til japanerne som er de som må gå igjennom dette.

2 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Hei.
Så det, jeg også.
Ble ganske sjokket, men det er jo ganske så utsatt.
Mamma sa faktisk i går, at jeg skal få utveksle til japan 2. videregående,
så jeg ble ganske nervøs, og bekymret for japan,

for det føles på en måte som mitt andre norge…

Blir turen din avlyst, eller drar du?
Blir det utsatt????

Kommentar av ida therese

Hei.
Ja huff, var ikke noen hyggelige nyheter vi fikk i dag.
Turen min blir nok ikke avlyst, det ville vært nesten forferdelig syns jeg. Om den blir utsatt eller ikke er det ingen som er sikre på ennå, fordi foreløpig er ikke ting helt under kontroll. Vi skulle få nærmere beskjed iløpet av helgen.

Kommentar av Carina




Legg igjen en kommentar

