日本に行きましょう~!


Ny blogg!
04/12/2009, 4:24 PM
Filed under: Forberedelse

Hei!

Jeg liker å lese bloggene til folk som har reist til Japan som utvekslingsstudent, og siden dette er noe jeg planlegger selv, så tenkte jeg å lage en egen blogg og skrive om dette, selv om det kanskje er litt tidlig å starte nå. Jeg er bare 15 år akkurat nå, men har allerede sammen med familien min startet å planlegge en reise til Japan som utvekslingsstudent. Så her vil jeg skrive litt om hvordan dette går, men det er enda ikke helt sikkert om jeg faktisk får reise. Derfor holder jeg denne bloggen for meg selv en stund, men vil sikkert skrive litt nå og da ettersom det er under en måned til alt starter, til jeg kan sende inn søknad til AFS.

Å reise som utvekslingsstudent skulle vise seg å være mye mer styr enn jeg først hadde ventet meg. Men det er allerede veldig spennende! Hittil har jeg og moren min undersøkt så mye som mulig, ettersom vi vil være på den sikre siden om at alt vil ordne seg, og at vi ikke sender inn en søknad til noe vi ikke er helt sikre på hva er.

Tidligere denne uken dro jeg og moren min i et møte med en dame som har med utveksling å gjøre fra den videregående skolen jeg skal begynne på til høsten. Det var en del ting vi lurte på som vi ikke fikk svar på fra noen steder. Mamma hadde ringt AFS, EF, Lånekassen og til og med den Japanske Ambassaden i Olso for å få informasjon om blandt annet hva slags fag jeg får i Japan, men ingen kunne svare på dette. Dette er noe vi trengte å vite for at den videregående skolen skal kunne godkjenne året i Japan som et fullverdig andreår.
Da vi kom til dette møtet fikk vi vite at skolen i Norge ikke godkjenner året i Japan, nettopp fordi det starter på våren og ikke på høstet. Jeg kunne da velge om jeg ville prøve å ordne ting sånn at jeg kan dra på høsten, eller så må jeg ta året i Japan som et tilleggsår, altså at jeg må gå på videregående skole i fire år. Jeg vil veldig gjerne oppleve et helt år i Japan, derfor er jeg villig til å ta det som et tilleggsår og komme tilbake til Norge og begynne i andre klasse når de på min egen alder begynner i tredje. Dette betyr også at vi ikke får stipend fra Lånekassen og må derfor betale alt selv.
Vel, da har vi hvertfall fått klarhet i dette.

Nå er det desember, i januar vil jeg sende inn søknaden for å reise. Jeg har bestemt meg for å sende inn til mer enn èn organisasjon for sikkerhets skyld. Jeg er ganske redd for at det ikke vil bli plass til meg, og at hele året søknaden blir behandlet, på en måte blir forgjeves.

Så det blir vel et nytt innlegg i januar om hvordan det gikk!

xoxo, またネ

Carina.

Legg igjen en kommentar so far
Legg igjen en kommentar



Legg igjen en kommentar

